sjöfartshistorisk tidskrift Sök på lanspumpen.se

Månadsfartyg 2014-2024

Klicka på resp. bild för mer information

MargaretOnstad November 2024. Turbintankern Margaret Onstad levererades i november 1974 från Uddevallavarvet till Onstadsrederierna. Hon ingick i en varvsserie på tio 233 000 tonnare. På grund av dåliga fraktkonjunkturer blev det ett kort liv och hon höggs upp 1984 i Kaohsiung. Den svenska delen av Onstadsrederierna hade då redan gått i konkurs 1978. UPP

Gregory Oktober 2024. Tankfartyget Gregory levererades 1952 från Bremer Vulkan varvet i Vegesack utanför Bremen till Salérederierna och fick då namnet Dagmar Salén. År 1963 kom hon under grekiskt flagg och tretton senare var det dags för skroten i Gandia. UPP

Vingaborg September 2024. Fiskefartyget Vingaborg levererades 1974 från Flekkefjord Slipp & Maskin-fabrikk till ett partrederi på Donsö. Hon var en kombinerad ringnotsbåt och häcktrålare. Under sin tid i Sverige användes hon främst för sill- och makrillfiske i Nordsjön och Skagerrak. År 1983 såldes hon till Chile. Efter att ha legat upplagd där i 20 år skrotades hon 2022. UPP

Karl Augusti 2024. Bärgningsångaren Karl byggdes 1939 i England och var under kriget uthyrd till Ministry of War Transport. Hon deltog både vid evakueringen i Dunkerque och invasionen i Normandie. Efter välförrättat värv hos Röda Bolaget såldes hon 1963 till Italien och 1982 lär hon ha skrotats där. UPP

Pajala Juli 2024. Motorfartyget Pajala byggdes 1924 på Götaverken i Göteborg för Trafik AB Grängesberg-Oxelösund. Hon sysselsattes i styckegodstrafik under 1920- och 1930-talen. Den 18 januari 1940 sänktes hon av en tysk ubåt strax utanför Kirkwall. UPP

Verona Juni 2024. Fiskefartyget Verona levererades den 5 februari 1949 från varv i Karlshamn som Verona SG 69 – Hanö. Efter 12 år i Blekinge hamnade hon 1961 i Mariehamn, åland. Här engagerades hon i trål- och garnfiske. Efter några ägarbyten har nu fisket upphört och hon ligger f.n. vid Sjökvarteret i Mariehamn. UPP

PrinsessanBirgitta Maj 2024. Kryssningsfärjan Prinsessan Birgitta levererades i maj 1974 och sattes då in i trafik mellan Göteborg och Travemünde. År 1981 köpte Stena Sessanlinjen och flyttade över Prinsessan Birgitta till linjen Göteborg-Kiel där hon var sysselsatt till 1987. Två år senare såldes hon till Norge och efter ett antal senare ägarbyten höggs hon slutligen upp i Alang 2022. UPP

Juno April 2024. Passagerarfartyget Juno kallas för världens äldsta registrerade fartyg med övernattningsmöjligheter. I år är det 150 år sedan klassiska passagerarfartyget Juno inledde trafik på Göta kanal, en rutt där trånga passager och bottenkänningar är vardag. UPP

AtlanticCompanion Mars 2024. Roro/containerfartyget Atlantic Companion levererades i mars 1984 till Atlantic Container Line (ACL) i Göteborg. Hon var det första fartyget i en serie på fem fartyg som levererades 1984-1985 för rederikonsortiets trafik på Nordatlanten. Serien kallades Generation 3 (G3). UPP

Athene Februari 2024. Passagerarfartyget Athene byggdes 1915 på Erikbergs varv som lustfartyg till grosshandlare Hugo Brusell i Stockholm. Efter flera ägar- och namnbyten och ombyggnader är hon idag fortfarande i verksamhet. Sent i höstas köptes hon av Skärgårdskompaniet i Gryt och återfick då sitt dopnamn Athene. UPP

Valencia Januari 2024. Motorfartyget Valencia som för 70 år sedan levererades till Svenska Lloyd i Göteborg. Byggare var Lindholmens varv. Fartyget var på 3 250 dwt och avsett för apelsintransporter från framför allt Spanien. år 1968 såldes hon vidare till Filippinerna. UPP

2023

OlofTratalja December 2023. Klassikern Olof Trätälja är ett av världens äldsta fraktfartyg i kommersiell lasttrafik. Ägare är ett kompisgäng från Kalmar som driver ett partrederi som varvar lastseglingar med kostsamma renoveringar för att bevara fartyget för framtiden. UPP

Gerda November 2023. Briggen Gerda sjösatt 2000 i Gävle är en replika av den äldsta briggen i Europas handelsflotta. Ursprungs-Gerda sjösattes 1868, också i Gävle, och efter sin aktiva tid återvände hon till Gävle där hon blev museifartyg men förföll och sprängdes slutligen där 1959. År 1993 bildades en ideell förening för att bygga en replika av originalet. Nu 2023 verkar dock även replikans dagar vara räknade. UPP

DagmarSalen Oktober 2023. Tankfartyget Dagmar Salén på cirka 58 000 dwt byggd 1963 vid Chantiers Navals de la Ciotat. Hon blev det tredje i en rad av Salénfartyg som fick sitt namn efter Sven Saléns hustru Dagmar. år 1976 såldes Dagmar Salén till As-Safina och fick under saudisk flagg namnet Safina Saudia. Redan 1977 skrotades hon i Sydkorea. UPP

Malaren September 2023. Motorfartyget Mälaren ingick i en beställning på två fartyg som Rederi AB Transatlantic lade hos Eriksbergs Mekaniska Verkstad under 1943. Hon levererades i februari 1947 och sattes in på rederiets Sydafrikalinje. Under andra resan utbröt brand ombord och fartyget totalförstördes. Assuransen sålde vraket till ett spanskt rederi som reparerade henne. Hon var sedan i drift ända fram till september 1973 då hon såldes för upphuggning. UPP

Ariadne_L Augusti 2023. I augusti 1983 levererades asfaltstankern Ariadne från Oskarshamns varv till ett partrederi med Hans Laurin som huvudredare och Laurin Maritime AB som en av delägarna. Fartyget var kvar i Laurinsfären fram till 1995. Efter ytterligare några ägarbyten skrotades fartyget 2011 vid Alang. UPP

Tyrusland Juli 2023. I juli 1963 sjösattes Tyrusland vid Wärtsilä i Åbo och levererades sedan i oktober samma år till SOL. Hon var det sista fartyget i en serie på sju shelterdäckade lastmotorfartyg som levererades av detta varv till SAL och SOL. År 1977 såldes hon vidare till COSCO och elva år senare höggs hon upp i Chittagong. UPP

Trosso Juni 2023. År 1923 levererades passagerarfartyget Trossö till Karlskrona Ångslups AB för trafik i Karlskrona skärgård. Efter ett mellanspel hos marinen i Stockholm 1941–1962 återkom hon till Karlskrona men efter bara några år hamnade hon på den vittomtalade Tjurkö båtkyrkogård. UPP

JakobMalmros Maj 2023. Den 15 maj 1968 levererades till Malmros rederiets första Japanbygge, 108 000-tonnaren OBO-fartyget Jacob Malmros. Efter nio år såldes hon vidare till Panama och fem år senare blev det dags för upphuggning. UPP

Gunnar April 2023. Vad kan inte uttjänta fiskebåtar användas till! Captain Gunnar började sitt liv 1948 som Vingaland (GG 490) med hemort i Fiskebäck och nu 75 år senare lever hon vidare som utfärds- och äventyrsbåt på Kap Verde. UPP

Avontuur Mars 2023. År 1917 byggdes Avontuur på spekulation inför förväntad ökad efterfrågan efter kriget. År 1937 hamnade hon som Spes i Djupekås. 40 år senare lämnade hon Sverige och just nu är hon seglande charterfartyg under Seychellernas flagga. UPP

Stena Danica Februari 2023. I februari respektive april 1983 levererades de nya Stena Danica (IV) och Stena Jutlandica (II) med stora evenemang i Göteborg och inför en hänförd publik. även om Stena Lines gamla danmarksfärjor hade varit störst i världen i sin kategori när de byggdes, erbjöd de nya fartygen helt andra utrymmen. Efter 40 år seglar Stena Danica fortfarande på sin ursprungliga linje. UPP

Constance Januari 2023. I Januari 1973, dvs. för jämnt 50 år sedan, levererades motorbulkfartyget Constance till Rederi AB Kungsoil i Kungsbacka. Hon blev nummer två i en serie på sex stora bulkfartyg à 118 000 dwt som Uddevallavarvet byggde med början 1972. Efter sju år såldes hon vidare till ett Panamaregistrerat rederi. Sexton år senare efter ett flertal ägarbyten skrotades fartyget 1996 i Chittagong. UPP

2022

Holma December 2022. Denna månad är det 60 år sedan motortankfartyget Holma levererades från Götaverken till Onstadsrederierna (Rederi AB Monacus). Sjösättningen hade ägt rum i augusti samma år och fartyget fick namnet Holma efter skeppsredare Onstads sommarställe i Lysekils kommun. Fartyget var sedan i tjänst hos Monacus till 1972 och inom Onstadsfären fram till 1982. Hon höggs upp 1985 i Bangladesh. UPP

Coral Ivory November 2022. LPG tankern Coral Ivory, en välkänd syn på Mälaren, på väg till hamnen i Köping för att lossa ammoniak till Yaras fabrik. Hon levererades år 2000 från Daewoo varvet i Okpo, Korea, till Norsk Hydro men tillhör sedan 2008 holländska Antony Veder i Rotterdam och för holländsk flagg. UPP

Ingo Oktober 2022. Göteborgsklassikern skonaren Ingo som under året firat sitt hundraårsjubileum. Hon byggdes 1922 på varvet i Sjötorp. Fartyget blev toppmodernt och utrustades med en tändkulemotor på 32 hästkrafter som gjorde att hon kunde gå i Göta Kanal utan draghjälp. Ingo seglade som fraktfartyg ända fram till slutet av 1970-talet och är därmed ett av de sista seglande lastfartygen i Sverige UPP

Isolda September 2022. Skonaren Isolda som i år fyller hela 120 år. Hon byggdes 1902 som en tremastad skonare i stål på Lödöse Varv. Hon sattes de första åren in på kaffetraden till Sydamerika men även till olika europeiska hamnar och var i drift ända fram till 1958. Den k-märkta Isolda ligger nu i Göteborg där Isolda Ekonomisk Förenings eldsjälar försöker återställa henne till ursprungligt skick. UPP

Goliath Augusti 2022. Bogserbåten Goliath numera hemmahörande i Mariehamn byggdes 1965 på det danska varvet Svendborg Værft A/S för A/S Em. Z. Svitzers Bjergnings-Entreprise i Köpenhamn. Efter olika ägarbyten, med bl.a. en sejour på Färöarna, hamnade hon 2017 på Åland där hon numera ägs och driftas av J & L Shipping. UPP

Goonawarra Juli 2022. För jämnt 60 år sedan, den 4 juli 1962, levererades motorfartyget Goonawarra från Lindholmens varv till Rederiaktiebolaget Transatlantic. Goonawarra var en av tre systrar som Transatlantic fick 1961-1962. Dessa tre fartyg blev också Transatlantics sista nybyggen av konventionella styckegodsfartyg. I slutet av 1979 var det slutseglat för henne hos Transatlantic och efter några ägarbyten blev hon 1987 upphuggen i Kaohsiung på Taiwan. UPP

TorScandia Juni 2022. OBO-systrarna Ariadne och Aphrodite, båda på cirka 102 000 tdw, levererades 1972 från Götaverken/Arendal resp. 1973 från Öresundsvarvet till var sitt partrederi med Åke Högberg i spetsen som huvudredare. Båda fartygen såldes vidare redan 1976 och de kom att få en ganska likartad karriär fram till 1991 då vägarna skildes. UPP

Nihon Maj 2022. Containerfartyget Nihon levererades i maj 1972 från Öresundsvarvet till ASOK för att ingå i det som kom att kallas Scanservice. Containerkapaciteten var initialt 2 200 TEU men efter förlängning 1984 ökade den till 2 500 TEU. Hennes fartresurser var imponerande och vid provturen uppnådde hon 30 knop. År 1992 såldes hon till danska ØK. Efter ytterligare några ägarbyten bröts hon itu i mycket hårt väder den 24 november 1997 vid Azorerna. Förskeppet gick till botten och det räddade akterskeppet gick till skrotning. UPP

TorScandia April 2022. Fraktfärjorna Tor Mercia och Tor Scandia levererades 1969-1970 till Tor Line och blev rederiets första renodlade fraktfärjor mellan Sverige, England och Nederländerna. Rederiets färjetrafik på dessa linjer hade startat redan 1966 men då med kombinerade passagerar- och fraktfärjor. UPP

Soya Mars 2022. Soya III byggdes 1936 som en kusttanker och blev med sina då 80 dwt Wallenius minsta tanker genom tiderna. Efter ett antal ägarbyten och ombyggnader är hon återbördad till Wallenius-rederierna där hon nu tjänstgör som konferens- och representationsfartyg. UPP

SnowFlower Februari 2022. I februari 2022 är det 50 år sedan Snow Flower som det första fartyget i den världskända Snow-serien levererades till Salénrederiderna. I slutet av 1960-talet prospekterades och beställdes en lång serie kylbåtar på 12 800 tdw vid det franska varvet Chantiers Navals de La Ciotat. I april är det tio år sedan det sista fartyget i serien gick till skrot. UPP

Julius Januari 2022. För jämnt 80 år sedan levererades motortankfartyget Julius från Götaverken till Rederi Ab Kungsoil i Kungsbacka. Hon var med sina 17 300 dwt vid leveransen Sveriges då största tankfartyg. Julius var i rederiets ägo i nästan exakt 19 år innan hon såldes vidare. Efter ytterligare några ägarbyten skrotades hon 1973 i Taiwan. UPP

2021

Skagerak December 2021. I somras anlände Göteborgs universitets nya forskningsfartyg R/V Skagerak till hemmahamnen Göteborg från Falkvarv AB i Falkenberg. Fartyget beställdes redan hösten 2013 hos ett polskt varv, som hade vunnit upphandlingen enligt EU’s regler. Varvet lyckades dock inte ro projektet i hamn utan det blev Falkvarv AB i Falkenberg som fick färdigställa fartyget. Fartyget används både i forskning och undervisning, främst för Göteborgs universitet men kan även nyttjas av andra lärosäten och också hyras av privata företag. UPP

Phosphorus November 2021. Hösten 1981 levererades m/t OT Phosphorus som det sista kemikalietankfartyget om tre från Oskarshamns Varv. Hon var efter dåtiden ett avancerat fartyg i sitt segment och blev det sista som levererades till OT-rederierna i Skärhamn. Efter gruppens konkurs 1983 hamnade fartyget i Stenasfären och efter ytterligare några ägarbyten blev hon 2010 upphuggen i Alang, Indien UPP

Aallotar Oktober 2021. Vissa fartyg glöms bort, ibland för att de var i trafik så kort tid. Två sådana fartyg är Aallotar och Svea Regina. De byggdes för linjen Stockholm-Helsingfors men var i tjänst enbart under tre år innan de ansågs vara för små. Fartygen levererades 1972 och var de första, specialbyggda kryssningsfärjorna. Det skulle komma väldigt många efter dem. UPP

Hjordis Thorden September 2021. Linjefartyget Hjördis Thordén på 7 250 tdw levererades dagarna innan jul 1953 till Uddevalla Rederi AB, ingående i Thordénkoncernen. I mitten av juli 1954 sattes hon in i Thordén Lines linjetrafik. Hjördis Thordén såldes som Thordén Lines sista linjefartyg i december 1965 till AS Sobral i Oslo 1965. Efter ytterligare ett ägarbyte råkade 1970 hon ut för brand ombord efter en explosion i maskinrummet. Hon bogserades in till Hampton Roads där hon förklarades som totalförlust. UPP

Jarl Malmros Augusti 2021. Motorfartyget Margit Gorthon sjösattes i april 1977 och levererades i juli samma år till Gorthons för deras skogs- och papperstransporter. Efter olika rederifusioner hamnade hon 2005 i det återuppväckta Rederi AB Transatlantic med säte i Skärhamn. Året därpå såldes hon till Blow Wind Shipping Ltd, Limassol, på Cypern. Sex år senare sålde dessa fartyget till indiska upphuggare, tjugofem år gammal. UPP

Jarl Malmros Juli 2021. Malmtankern Jarl Malmros levererades den 15 juli 1971 till Malmrosrederiet från Nippon Kokan för att sättas in på traden malm från Brasilien till Japan och olja från Persiska viken till Europa. År 1979 såldes hon vidare och efter ytterligare ett ägarbyte höggs hon 1986 upp i Sydkorea. UPP

Formosa Juni 2021. Ostasiataren Formosa levererades 1921 till ASOK för att sysselsättas i deras trafik på Fjärran östern. Under kriget gick hon i Röda Korsets lejdtrafik mellan Kanada och Grekland. År 1954 såldes hon till Rederi AB Wallen i Helsingborg och fem år senare höggs hon upp i Hongkong. UPP

Sunnan II Maj 2021. F.d. Saimenångaren och numera restaurangbåten Sunnan II byggdes 1906 i Varkaus, Finland, för trafik på Saimen.Sedan 2020 kryssar hon som restaurangbåt i den åländska skärgården. UPP

Kronpronsessan Victoria April 2021. Färjan Kronpronsessan Victoria levererades 1981 till dåvarande Sessanlinjen men togs strax över av Stena Line i samband med att Stena köpte upp Sessanlinjen senare samma år. Inledningsvis sattes hon in på Fredrikhavnslinjen som avsett men efter en kort tid där blev det istället Stenas Kiellinje. Hon är 2021 fortfarande i drift, nu som Stena Europe mellan Irland och Wales. UPP

Nya Upsala Mars 2021. Ångfartyget Nya Upsala byggdes 1855 på Motala verkstad och kom strax efteråt i trafik för Westerås Ångfartygsbolag. År 1880 inköptes hon till Uppsala och fick där namnet Nya Upsala. År 1945 såldes hon till västkusten där hon ombyggd till tankfartyg var i drift fram till 1967. Sista åren hemmahörande på Vrångö under namnet Caddy. UPP

 
Isbrytaren III Februari 2021. Isbrytaren III byggdes av Motala Mekaniska Verkstad och levererades till Göteborgs hamn 1917. Hon tjänstgjorde här som isbrytare fram till 1955. Efter olika öden och äventyr hos andra ägare skrotades hon sedan 1984 i Landskona. UPP

 
Zaida Januari 2021. Fiskebåten LL 497 Zaida byggdes 1939 på Hälsö som GG 497 Gullfors med hemmhamn Bohus-Björkö. År 1963 hamnade hon på Fisketången och fick här namnet Zaida. Sju år senare såldes hon till Finland och ligger troligen nu som kafébåt i Åbo hamn. UPP

 

2020

Brotrade December 2020. Shelterdäckaren Brotrade levererades 1951 som Kungaland till Ångfartygs AB Tirfing i Göteborg. Efter 15 år överfördes hon till Rederi AB Timex. Efter ytterligare några ägarbyten skrotades hon 1980 i Taiwan. UPP

 
Stina November 2020. Kylfartyget Stina levererades 1983 som Atlantic Star till T-Line Corporation, Panama. År 2001 köptes hon av Stina Shipping Ltd, Barbados och gavs namnet Stina. Som managers stod Holy House Shipping AB i Stockholm som leddes Mats Ruhne tidigare verksam vid rederiet Cool Carriers. Stina skrotades 2014 i Alang. UPP

 
Mariella Oktober 2020. Kryssningsfärjan Mariella byggdes ä för SF Line och har sedan seglat för Viking Line på linjen Stockholm-Helsingfors under alla år. Då färjan var ny ansågs hon vara sensationellt stor. Passagerarkapaciteten var 2447. Den 28 september 1994 var Mariella det första fartyget som kom fram till olycksplatsen där Estonia hade sjunkit och lyckades trots svåra omständigheterna plocka upp överlevande ur havet. UPP

 
Glimmingehus September 2020. Motortankfartyget Glimmingehus levererades 1952 från Uddevallavarvet till dåvarande Trelleborgs Ångfartygs AB. Hon blev det första fartyget i det nybyggnadsprogram av tankfartyg som rederiet inledde efter kriget. Efter elva års tjänst såldes hon 1963. Sex år senare försvann hon under grekisk flagg med man och allt under oklara omständigheter. UPP

 
Kvartsita Augusti 2020. Motorseglaren Kvartsita levererades 1945 från Holms skeppsvarv på Råå till Höganäsbolaget för att transportera mineraler från Vänerhamnar till Höganäs. Hon blev tidigt utkonkurrerad av lastbilar och efter en 30-årig sejour på Norges västkust återbördades hon 1986 till Sverige och till Föreningen För Fulla Segel på Skaftö. År 2002 blev hon K-märkt. UPP

 
Brita Onstad Juli 2020. För exakt 50 år sedan, den 30 juni 1970 levererade Götaverken Arendal turbintankern Brita Onstad till Rederi AB Pagota, Kungsbacka (skeppsredare Haakon Onstad). Fartyget med en dödvikt om 227 145 ton var vid leveransen det största i svenska handelsflottan. I samband med oljekrisen på 70-talet blev hon 1978 såld till Grekland. I början av 1978 anlände hon till Qinhuangdao i norra Kina för upphuggning. Turbintankern Brita Onstad blev nästan 15 år. UPP

 
Kastelholm Juni 2020. Passagerarfartyget Kastelholm levererades 1929 till Svenska Amerika Linjen (SAL) från Eriksbergs varv i Göteborg. Hon var avsedd för SAL′s Östersjötrafik som bl.a. handlade om att hämta upp amerikaresenärer från östersjöhamnar f.v.b. via Stockholm till Göteborg. I juni 1945 inhyrdes hon av Marinförvaltningen för att delta i fångutväxlingstrafiken på Tyskland ("de vita fartygen"). UPP

 
FrontOdin Maj 2020. Tankfartyget Front Odin levererades 2010 till Front Line från Jiangsu Rongsheng Heavy Industries i Kina. Storleksmässigt klassar hon med sina 156 850 dwt in i rederiets Suezmaxflotta. Front Line har sin rötter i Uddevalla Shipping AB som skapades av svenska staten för att avveckla Uddevallavarvets osålda fartyg. Rederiet är idag ett av världens största inom tanksjöfart. UPP

 
Diana April 2020. Fiskebåten Diana byggdes 1949 på Hasslö Båtvarv och levererades som KA 377 Diana av Inlängan. Under åren har hon haft flera olika hemmahamnar. Sedan 2018 är hon hemmahörande i Mariehamn på Åland. UPP

 
Hanö Mars 2020. Minsveparen Hanö blev i maj 1953 den första i en ny serie på sex minsvepare som levererades till Marinen under detta år. Hon ingick i ett långsiktigt nybyggnadsprogram där de äldre förkrigsminsveparna successivt under 50-talet skulle ersättas med mer moderna fartyg. För gemene man är hon nog mest känd som stödfartyg till det svenska sillfisket vid Island och i Nordsjön under 1950-, 60- och 70-talen. UPP

 
Tyra Bratt Februari 2020. Ångfartyget Tyra Bratt levererades i mars 1923 till Brattrederierna från Kockums och sattes i fart på bolagets linjer till England. Efter ett växlingsrikt liv med bl.a. tjänst för Tyskland som beslagtaget fartyg under andra världskriget mötte hon 1967 till sist sitt öde då hon detta år under grekiskt flagg eldhärjades och sjönk på den grekiska hamnstaden Lauriums redd. UPP

 
Arona Januari 2020. Lustjakten Arona levererades 1904 från Södra Varvet i Stockholm till punschkungen Edward Cederlund Junior. Genom åren har hon haft flera olika ägare och också genomgått flera ombyggnader. Av de nuvarande ägarna sysselsätts hon i chartertrafik i Stockholm med omnejd. Hon kan ta upp till 60 passagerare. UPP

 

2019

Prins Bertil December 2019. Lion Ferrys bilfärja Prins Bertil från 1964 var den första färjan som kunde lasta fem filer med lastbilar. Hon var med en maxfart på 22 knop dessutom norra Europas snabbaste. Ett år efter leveransen lade Canadian National Railways ett bra bud och hon såldes. Realisationsvinsten satte fart på Lion Ferrys expansion till ett storrederi. Efter ett antal olika ägare skrotades hon år 2001 i Huixing, Kina. UPP

 
Svea November 2019. Efter två års byggtid levererades fiskeriundersökningsfartyget R/V Svea den 2 juli 2019 från Astilleros Armon i Vigo, Galicien, Spanien till SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet). R/V Svea är just nu ett av de modernaste forsknings- och övervakningsfartygen i Europa vad gäller havsmiljö och fiskbestånd. UPP

 
Palma Oktober 2019. När m/t Palma den 8 oktober 1964 levererades av GVA till Onstadrederierna i Kungsbacka var hon med sina 56 500 dwt ett av Sveriges största handelsfartyg. Palma blev det sista midskeppsbygget till den svenska handelsflottan. år 1974 eldhärjades hon svårt i samband med en explosion under lastning och 13 personer miste livet. Hon reparerades och sattes åter i drift men efter något år såldes hon vidare till Karavel Shipping Co, Monrovia, Liberia. UPP

 
Ceylon September 2019. Den 2 september 1950 levererades m/s Ceylon, den första i en serie på tre, från Eriksbergs Mekaniska Verkstad till AB Svenska Ostasiatiska Kompaniet i Göteborg. I 25 år tjänade Ceylon sitt rederi men i november 1975 såldes hon till Pacific International Lines (Pte), Ltd, Singapore UPP

 
Nanny Augusti 2019. Passagerarfartyget Nanny af Torekov firar i år sitt 100-årsjubileum. Hon började sin karriär som fiskefartyg, blev efter kriget rent fraktfartyg. År 1975 byggdes hon om för passagerartrafik och trafikerar idag rutten Torekov - Hallands Väderö. UPP

 
Sea Giant Juli 2019. Restaurangbåten Maneechai började sitt liv till sjöss som s/s Örebro III år 1900 på rutten Örebro - Stockholm. Efter olika ägarbyten ligger hon idag i Mariehamn med ett senast förflutet där som restaurangpråm. UPP

 
Sea Giant Juni 2019. Supertankern (ULCC) Sea Giant var ett av de största tankfartyg som byggts. Hon levererades 1979 från Chantier de l’Atlantique i Saint Nazair, Frankrike till Elf Aquataine. Hon döptes om till Sea Giant i samband med att John Fredriksen övertog henne 1997. UPP

 
Paul Endacott Maj 2019. Gastankern Paul Endacott levererades av Kockums till Trelleborg Ångfartygs AB i maj 1964. Hon var det första specialfartyget konstruerat och byggt i Europa för transport av nedkyld flytande petroleumgas vid atmosfäriskt tryck. UPP

 
Rollo April 2019. Det kombinerade last/passagerarfartyget ångaren Rollo levererades till Wilson line 1954 och var aktiv på linjen mellan Göteborg och Hull fram till 1966. UPP

 
Kinfish Mars 2019. Passagerarfartyget Kinfish inköptes våren 2018 till Northern Expeditions AB i Göteborg för att sättas in i deras exklusiva kryssningstrafik på Svalbard. Fartyget har plats för 12 passagerare. Hon byggdes redan 1958 i Norge och har där haft flera ägare med olika verksamheter. UPP

 
Elgaren Februari 2019. Roro- och containerfartyget Elgaren levererades februari 1979 från Mitsubishi Heavy Industries till Transatlanic i Göteborg för att sättas in på trafiken på Sydafrika . UPP

 
Oden Januari 2019. Statsisbrytaren och forskningsfartyget Oden levererades januari 1989 från Götaverken Arendal och blev samtidigt varvets sista fullständiga fartyg. Förutom isbrytning i Östersjön har fartyget genomfört drygt 20 polarforskningsexpedtioner. UPP

 

2018

Sjöhästen af Ellös December 2018. Asfaltstankern Redo kom till Skärhamn 1976 och blev en av trotjänarna där. År 2003 såldes hon vidare till Ryssland. Just nu är Murmansk hennes hemmahamn. UPP

 
Sjöhästen af Ellös November 2018. Arbetsbåten Sjöhästen af Ellös sjösattes år 1918 i Karlskrona och användes av Försvarsmakten som kabelfartyg under många år. Sedan år 2000 är hon i civil ägo och som hundraåring hör hon numera hemma i Ellös på Orust. UPP

 
Kroatien Oktober 2018. Passagerarfärjan Split 1700 byggdes ursprungligen för Lion Ferry men hamnade 1997 hos S.E.M. Maritime Company och sattes i trafik mellan Split och Ancona. Fartyget skrotades i Indien 2010. UPP

 
Draken September 2018. Passagerarbåten Draken byggd 1973 vid Boghammar Marin AB på Lidingö för trafik på Gambiafloden i Afrika. Draken ägs idag av Madam Rederi AB som på uppdrag av Waxholmsbolaget utför trafik i Södra och Mellersta skärgården UPP

 
Bamse Augusti 2018. Bogserfartyget Bamse - Mariehamn, byggd 1916 på Bergsunds Mekaniska verkstad, Stockholm, är efter 102 år, still going strong. Verksam som isbrytare vintertid runt Åbo och Åland. Övrig tid på året olika bogseruppdrag. UPP

 
SCA Tunadal Juli 2018. Containerfartyget SCA Tunadal är byggt 2012 på Fujian Mawei varvet i Kina och lastar 14 800 ton eller 1025 TEU. Fartyget är på timecharter för SCA och mycket av detta bolags trä- och pappers export går numera i containers. UPP

 
Storholmen Juni 2018. Passagerarfartyget Storholmen Fartyget har trafikerat Dalslands Kanal sedan 1938 och har en mycket intressant historia. UPP

 
Greta Thulin Maj 2018. Bramsegelskonaren Lady Ellen har hyrts in av Kulturbåtarna i Göteborg på två år. I sommar skall fartyget göra kryssningar med utgångspunkt från Göteborg, dels dagskryssningar, men också en veckokryssning till Oslo. Att Kulturbåtarna nu också förfogar över ett segelfartyg är en innovation för branschen. UPP

 
Greta Thulin April 2018. Bulkfartyget Greta Thulin blev det sista fartyget som gled nedför en av stapelbäddarna på Götaverkens Cityvarv mitt i centrala Göteborg, den 16 april 1968. Dagen blev historisk då en epok gick i graven. Det sedan några år nybyggda Arendalsvarvet tog nu över all nybyggnation. UPP

 
Vika Mars 2018. Passagerarfartyget Ist Mermaid av Hvide Sande har av Offshore Windservice A/S (IST Wind, Jarle Samuelsen, Bergen, Norge) sålts till Hartford Rederi AB (Peter Hartford), Landskrona och omdöpts till Vike . Fartyget skall bl.a. användas till sportfisketurer på Öresund och kan i nuläget ta 12 passagerare. UPP

 
Dithmarschen Februari 2018. De stora lotsfartygen Dithmarschen och Steinburg levererades i december 2017 från Dockstavarvet till den statliga tyska sjöfarts-myndigheten . Dessa fartyg är de största Dockstavarvet byggt. De ersätter tre äldre lotsbåtar och opererar från Brunnsbüttel vid Elbe för att betjäna fartygstrafiken på Hamburg och Kielkanalen. UPP

 
Figaro JANUARI 2018.I slutet av oktober 2017 levererades asfaltstankern Bit Eco till skärhamnsrederiet Tarbit Shipping AB från det turkiska skeppsvarvet RMK MARINE. Bit Eco är det första av två nya tankers som rederiet beställt vid det turkiska varvet o ch nästa fartyg i serien kommer att levereras under första kvartalet 2018, vilket får namnet Bit Hero. UPP
 

2017

Figaro DECEMBER 2017.Walleniusrederierna har beslutat att 10 svenskflaggade fartyg skall gå över till det nya tonnageskattesystemet. En av dessa är Figaro en LCTC ( Large Car Truck Carrier) byggd på Daewoo varvet i Korea 2011. Hon kan på 11 däck lasta 7879 bilar eller kombinationen 3508 bilar 432 bussar. UPP

 
Rockall NOVEMBER 2017. S.364 Rockall är det senaste tillskottet i Sveriges utlandsflaggade fiskeflotta. Hon är byggd av Karstensens Skibsvaerft i Skagen och är nästan 70 meter lång. UPP

 
Atlantic Conveyor OKTOBER 2017.Efter att trafikerat Nordatlanten i över 32 år har Ro-ro-fartyget Atlantic Conveyor tagits ur fart och sålts till skrot. Fartyget ingick i en serie om fem som beställdes av rederiet Atlantic Container Line (ACL), vilka kallades G3 (Generation 3). UPP
 
Coralius SEPTEMBER 2017.Vid Donsö Shipping Meet 5-6 september 2017 presenterades Coralius , vilket är ett nytt bunker- och feederfartyg för LNG (flytande naturgas) och ägs av Sirius Shipping, Donsö och holländska Anthony Veder. Coralius beställdes 2015 vid det nederländska skeppsvarvet Royal Bodewes i Hoogezand. UPP
 
Tern Ocean AUGUSTI 2017.Terntanks senaste nybygge Tern Ocean är det sista i en serie av fyra produkttankfartyg på 15 000 ton dw som byggts av Avic Dingheng i Kina. Fartyget är utrustat med en Dual-Fuel huvudmotor tillverkad av Wärtsilä för drift med LNG alternativt marin diesel och har en avancerad skrovdesign för en låg bunkerförbrukning.
Montana JULI 2017.Byggd 1940 som Montana (nybyggnadsnummer 542) vid A/B Götaverken, Göteborg, för A/S Tanktransport (Thorvald Berg), Tönsberg. Hon var på 15530 dwt och sjösattes den 10 april 1940. Låg under hela kriget upplagd i Göteborg och levererades i juli 1945 till beställaren.  
Siem Barracuda Juni 2017. Under våren och sommaren 2017 har Oxelösund varit bashamn för ett antal offshorefartyg som förbereder den nya ryska gasledningen i Östersjön, Nord Stream II. Ett av dessa är Siem Barracuda, vilket ägs av Siem Offshore med huvudkontor i Kristiansand, Norge.  
Maj Maj 2017.Byggd 1938 Groningen som DW 416 Maskin 6 cyl MWM 295 hk 1938 levererad som PRINCES BEATRIX – GASSELTERMIJVEEN. Såld 1952 som Maj till Knut Hermansson i Skärhamn. 10 år senare såld vidare till Napoli och sedan till Pireaus. 1992 struken ur registren.  
Stena Germanica April 2017. Stena Germanica levererades i april 1967 från det norska skeppsvarvet AS Langesunds Mekaniske Verksted för trafik på Stena Lines nya färjelinje Göteborg−Kiel. År 1979 såldes Stena Germanica till Corsica Ferries. Tre år senare grundstötte hon utanför Mona Island i Västindien och skrotades på plats.  
Stena Germanica Mars 2017. Sea Song Turbintankern Sea Song levererades den 10 mars 1977 till Saléninvest AB (Salén-rederierna), Stockholm från Kockums Mekaniska Verkstad AB, Malmö. Sea Song ingick i en serie om sju råoljetankers om 350 000 dwt som beställdes vid Kockums åren 1972/1973.  
Bogserbåten Trelle FEBRUARI 2017. Bogserbåten Trelle är ett kvalitetsbygge som ÅSI-Verken i Åmål levererade 1971. Hon tillhörde ursprungligen försvaret, nu Kållandsö Varv vid Vänern.  UPP

 
Kustfartyget Naven JANUARI 2017. Kustfartyget Naven tillhör Thunbolaget i Lidköping. Här passerar hon Göteborg med full last av ved från baltstaterna. Vi importerar faktiskt ved.  UPP

 

2016

Kryssningsfartyget Norwegian Getaway DECEMBER 2016. Kryssningsfartyget Norwegian Getaway kan ta 3 969 passagerare och har en besättning på 1 640 personer. Hon levererades 2014 och kryssar för det mesta i Karibien.  UPP

 
Fartyget November 7th NOVEMBER 2016. Fartyget November 7th levererades 1948 från Gävle varv med namnet Prominent, bytte namn tre gånger, kolliderade till slut utanför Kaohsiung och skrotades därefter 1979.  UPP

 
Hjulångaren Skibladner OKTOBER 2016. Hjulångaren Skibladner är världens äldsta hjulångare som fortfarande går i regelbunden trafik. Det har hon gjort på den norska sjön Mjösa sedan 1856.  UPP

 
Ångslupen Turisten SEPTEMBER 2016. Ångslupen Turisten byggdes i Kristianstad under slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet. Den har sedan dess trafikerat sjösystemet runt Silkeborg på Jylland, tidvis under namnet Maagen (måsen).  UPP
 
Kanalfartyget Alex Halling AUGUSTI 2016. Kanalfartyget Alex Halling som fraktade pappersprodukter på Dalslands kanal för Håfreströms AB i Håverud. Hon byggdes 1902 och är fortfarande i fungerande skick.  UPP

 
Kryssningsfartyget Club Harmony JULI 2016. Kryssningsfartyget Club Harmony byggdes som containerfartyg i Åbo 1969 med namnet Axel Johnson, byggdes sedan om till kryssningsfartyg och skrotades i Indien år 2014.  UPP

 
Cementfartyget Envik JUNI 2016. Cementfartyget Envik på norrgående i Öresund 6 juni 2016. Fartyget har Slite som hemmahamn och är byggt 1983 i Leirvik i Norge.  UPP

 
Passagerarfartyget Smyril MAJ 2016. Passagerarfartyget Smyril förbinder dagligen Färoarnas södra ö Suduroy med Thorshavn. Fartyget är byggt 2005 på Izar Construcciones Navales i Spanien.  UPP

 
Ångaren Cynthia APRIL 2016. Ångaren Cynthia trafikerade mellan 1929 och 1966 under namnet Britannia rutten mellan Göteborg och London. Efter namnbytet gick hon under några år mellan hamnar vid Medelhavet.  UPP

 
Snabbfärjan Express MARS 2016. Snabbfärjan Express erövrade Atlantens blå band, the Hales Trophy, men förlorade det efter en månad. Snart går hon i trafik mellan Gotland och det svenska fastlandet.  UPP
 
Lastfartyget Marieholm FEBRUARI 2016. Lastfartyget Marieholm, byggt vid Eriksbergs mekaniska Verkstad i Göteborg, slutade sin bana under grekisk flagg som Nestor Spirit, innan hon år ä skrotades i Kina.  UPP
 
Träfiskefartyget Eskö JANUARI 2016. Träfiskefartyget Eskö, ett av de fartyg som en gång var en sinnebild för Bohuslän, nu upphugget till ved.  UPP
 

2015

Passagerarfartyget Kungsholm DECEMBER 2015. Passagerarfartyget Kungsholm, en gång Svenska Amerika Liniens flaggskepp, nu skrotat i Indien.  UPP
 
Rorofärjan Stena Scanrail NOVEMBER 2015. Rorofärjan Stena Scanrail lämnar Göteborg för sista gången, såld till Istanbul Lines i Turkiet, enligt uppgift för fortsatt fraktfart.  UPP
 
Ostindiefararen Götheborg OKTOBER 2015. Ostindiefararen Götheborg i Karlstads hamn med beslagna segel.  UPP
 
Ångfartyget Bohuslän SEPTEMBER 2015. Det magnifika ångfartyget Bohuslän passerar Kastellet i Vaxholm.  UPP
 
Fiskebåten Bulk AUGUSTI 2015. Den underliga fiskebåten Bulk från Langesund i Norge. Vad används den till?.  UPP
 
Bilfärjan Stena Danica JULI 2015. Bilfärjan Stena Danica är byggd i Dunkerque 1983. Den trafikerar lijen mellan Göteborg och Frederikshavn.  UPP
 
Ångaren Lygnern JUNI 2015. Ångaren Lygnern blev bara åtta år gammal. Den sjönk utanför Freemantle år 1928.  UPP
 
Fiskefartygsskrovet Carlvik 1 MAJ 2015. Skrovet Carlvik 1 bogseras år 1973 till Esbjerg för att så småningom bli fiskefartyget Skaftö.  UPP
 
Torrlastaren Santa Maria APRIL 2015. Torrlastaren Santa Maria på Izmirs soldränkta redd. Fartyget hade ett svenskt förflutet eftersom hon byggdes 1974 på Falkenbergs varv som Thunbolagets Alice.  UPP
 
Det märkliga fartyget Vikingbank MARS 2015. Den säregna profilen hos Vikingbank av Delfzilj. Hon levererades den 20 april 2012 från Ferus Smith BV i Westerbroek, Holland.  UPP
 
Ro-ro-fartyget Ark Germania FEBRUARI 2015. Ro-ro-fartyget Ark Germania kan även användas som militärt transportfartyg.  UPP
 
Fiskefartyget Ganthi JANUARI 2015. Fiskefartyget CG 208 Ganthi bland isflaken utanför Hönö en januaridag år 2010.  UPP
 

2014

Passagerarfartyget Soten DECEMBER 2014. Passagerarfartyget Soten går om sommaren i regelbunden trafik mellan Smögen och Lysekil.  UPP
 
Bogserbåten Boa Heimdal NOVEMBER 2014. Bogserbåten Boa Heimdal tiillhörande det norska Taubåtskompaniet på en ovanlig resa i Göta älv.  UPP
 
Bunkerfartyget Norden OKTOBER 2014. Bunkerfartyget Norden, ett specialbyggt fartyg som kan ta med sig 1 875 ton bunkerolja på varje resa.  UPP
 
Färjan Viking Xprs SEPTEMBER 2014. Färjan Viking Xprs, som är svenskägd, men pendlar över Finska viken.  UPP
 
Fiskefartyget S.264 Astrid AUGUSTI 2014. Sveriges största fiskefartyg, S.264 Astrid, som är 70 meter långt och gör 16 knop.  UPP
 
Fiskebåten LL 210 Nåmy JULI 2014. Fiskebåten LL 210 Nåmy, en av de sista svenska träfiskebåtarna.  UPP
 
Skolskeppet Gunilla JUNI 2014. Skolskeppet Gunilla, byggd 1941 och senare ombyggt till barkskepp.  UPP
 
 

Till början på sidan

   Senast uppdaterad: 1 november 2024 Följ oss gärna på Facebook   
   ©2024 LÄNSPUMPEN     |     Kontakt    |    Länspumpen, Prosteviken 21 LGH 1203, 471 30 Skärhamn