LÄNSPUMPEN    sjöfartshistorisk tidskrift
 START  SENASTE NUMREN ÖPPET ARKIV ARTIKLAR MÅNADSFARTYG

MÅNADSFARTYG MAJ 2018

Kulturbåtarna i Göteborg har hyrt in bramsegelskonaren Lady Ellen på två år, meddelade rederiet tidigare i år. I sommar skall fartyget göra kryssningar med utgångspunkt från Göteborg, dels dagskryssningar, men också en veckokryssning till Oslo. Att Kulturbåtarna nu också förfogar över ett segelfartyg är en innovation för branschen.

Och det är inte vilket segelfartyg som helst. Det byggdes som representationsfartyg för Johansson-Gruppen i Skärhamn, kanske mer känd som OT-Rederierna, med skeppsredarna Lars och Vilgot Johansson i spetsen. Skrovet byggdes hos Kockums i Malmö av specialstål avsett för ubåtar. Hon fick namn efter ett välkänt segelfartyg i Skärhamn, Ellen, som Lars Johansson var mönstrad jungman på i början av sin yrkesbana.

Lady Ellen bogserades efter sjösättningen till Vindö Marin på Orust där hon utrustades. Tio båtbyggare höll på ett helt år med detta. Efter riggning i Skagen användes Lady Ellen som kryssningsyacht både i Karibien och i Medelhavet.

OT-Rederierna gick i konkurs 1982 och alla fartyg såldes. Men ägandet av Lady Ellen låg i ett separat bolag och berördes inte av konkursen utan seglade vidare. I juni 1991 fann Bertil Karlsson i Henån fartyget i San Remo i Italien, köpte det och tog hem det till Slussen på Orust där det då något bedagade fartyget genomgick en rejäl uppfräschning. Hon användes sedan till charter, mestadels på den svenska västkusten.

I november 2010 såldes det vackra fartyget till Orion Shipping AB i Skärhamn och Bitumen Shipping AB i Göteborg med hälften var. Tarbit Shipping AB driver fartyget genom sitt dotterbolag Lady Ellen Charter AB.

Välkommen ombord!

Fler månadsfartyg.
Lady Ellen
Foto: Lars-Gunnar Fernlund